Trip ke Scotland

Assalamualaikum. Kali ni nak kongsi pengalaman bercuti di sekitar Scotland. Untuk malam pertama di Scotland, kami tidur di Loch Lomond dengan menggunakan laman web airbnb. Perjananan ke Loch Lomond mengambil masa sebanyak 4 jam sejauh 400 km. Di bawah adalah jadual perjalanan kami mengikut hari.

Jumaat 26/8/16

1)Kami singgah di kawasan rehat dan rawat (R&R) untuk berehat sebentar.

Bentang tikar

2) Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Balloch Castle poskod G83 8LX. Masa ni, Castle ni masih dalam proses untuk penyelenggaraan.

Balloch Castle

Atas Kapal Steam

Pemandangan Sekitar

Pemandangan sekitar

3) Kemudian hari beansur gelap, kami meneruskan perjalanan ke tempat tidur kami, iaitu kami tempah melaui airbnb. Saya recommended rumah ni. Bilik ada bilik air dan ada dapur (asing). Nama rumah tu Loch Lomond 3.

Bilik Hotel

Bilik air

Dapur

Sabtu 27/8/16

Kami bertolak awal pagi untuk kejar ferry jam 8.15 am. Perjalanan dari Loch Lomond ke Oban Port poskod PA34 4DB untuk naik ferry yang pertama. Perjalanan dari Loch Lomond ke Garavalt, Badicul, Kyle of Lochalsh IV40 8BB (B&B) ini perlu naik 3 kali ferry.

1) Kami singgah kejap Mc Caig Tower yang terletak berdekatan dengan Oban Port.

Mc Craig Tower kat belakang tu, belah atas

Pemandangan sekitar

2) Kemudian kami naik ferry di Oban port menghala ke Craignure selama 50 min.

Naik Ferry Kul 8

Beli online tapi bawak kertas print tu untuk tebus tiket sebenar kt bangunan ni. Dekat je dengan tempat kereta beratur

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3) Sampai Craignure port di Isle of Mull, kami pergi ke Tobermory poskod PA19 1QP yang terkenal dengan cerita kanak-kanak ‘Ballamory’ yang terkenal pada 12 tahun lepas (Baru tau). Bangunan warna-warni ni trademark kartun ni.

Bangunan warna wari di belakang tu

Tobermory ni ada port untuk pergi Kilchoan port naik ferry selama 35 min. Kene beli tiket di dalam ferry atau kaunter.

5) Dah sampai Killchoan port, kemudian terus drive ke Mallaig port. Sepanjang perjalanan tu pemandangan amat menabjubkan. Perjalanan ini mengambil masa selama 2 jam.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6) Sampai di Mallaig poskod PH41 4QD, singgah makan di fish&chip J.Lawrie & Sons. Sedap.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7) Dari Mallaig ke Armadle port di Isle of Skye. Naik ferry. Beli tiket online danmacam biasa kene claim tiket di pejabat berdekatan

dsc_0222 dsc_0218

8) Sampai di Armadale port, kami terus ke B&B di Garavalt, Badicul, Kyle of Lochalsh IV40 8BB (B&B)

dsc_0224 dsc_0225 dsc_0226

matahari terbenamdi hadapan B&B

Pemandangan cantik

Sarapan

Ahad 28/8/16

1) Pada waktu ini, selepas sarapan, kami drive dari B&B ke Portree, Isle of Skye

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2) Setelah puas berjalan di sekitar Isle of Skye, kami bertolak pula ke Iverness. Sempat pergi ke Castle sahaja

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3) Kemudian kami bermalam di Village hotel, Aberdeen

Isnin 29/8/16

1) Hari ini kami sekeluarga balik ke Manchester. Dari Aberdeen ke Manchester memandu selama 6 jam. Alhadulillah selamat sampai. Sempat singgah di Stoneheaven